Vi ruller BRT ud i Reykjavikregionen

 Artelia er med til at designe og projektere Reykjavikregionens nye state-of-the-art transportsystem med hurtigbusser, også kendt som Bus Rapid Transit (BRT).

Projektet kaldes Borgarlínan og er en milepæl for Islands udvikling af et af verdens mest bæredygtige offentlige transportsystemer. BRT kører i egne vejbaner og kan bedst beskrives som en letbane på gummihjul. Systemet er både hurtigere og billigere at anlægge end en letbane, samtidig med at løsningen giver bedre fleksibilitet i et moderne byrum.

Klimavenlig transport
Borgarlínan er et meget ambitiøst projekt, som vil udgøre et effektivt og miljøvenlig alternativ til bilen. Som et bidrag til Parisaftalens mål om CO2-neutralitet i 2040, skal den offentlige transport i Reykjavikregionen gøres tæt på CO2-neutral, og her får BRT-systemet en afgørende rolle. Der arbejdes med muligheden for at køre udelukkende på f.eks. brint som drivmiddel, hvilket Artelia har erfaring med at udvikle i andre BRT-projekter. Kim Schwartzlose, divisionschef for Infrastruktur, fortæller:

I Artelia Group har vi international erfaring med 175 km BRT-projekter og 255 km letbane fordelt på en række lande. Vi ser nu frem til at gøre brug af disse erfaringer til gavn for den islandske befolkning.
Kim Schwartzlose
Kim SchwartzloseDivisionschef
Infrastruktur

Projektteamet, Framtíðarlína, består af Artelia i både Frankrig og Danmark, Gottlieb Paludan Architects og de islandske rådgivervirksomheder HNIT og YRKI. Vi skal i første omgang designe og projektere de første 14 kilometer dobbeltsporet vejtracé, der strækker sig fra Ártúnshöfði i øst til Hamraborg syd for Reykjavik centrum. Strækningen får ca. 25 stationer og bliver startskuddet til et BRT-system, der i fremtiden vil dække hele hovedstadsområdet.

BRT-projekt i byen Pau i det sydvestlige
Frankrig, hvor Artelia var rådgiver.