Solen skinner altid på Sluseholmen

Parterne bag den nye bydel i Sydhavnen har fået deres eget mantra, når de skal beskrive, hvordan det langvarige samarbejde giver værdi.

Kanalbyen i Københavns Sydhavn er skabt efter hollandsk forbillede. Det er da også den hollandske tegnestue Soeders Van Eldonk Ponec Architecten, der har været med til at stå for helhedsplanen. Det er ikke alene kanalerne, der er med til at give hele området denne særlige karakter. Arkitekturen er tilmed præget af en stor diversitet, hvor særligt brugen af tegl spiller en stor rolle.

Som bygherrerådgiver er Artelia med til at udvikle Sluseholmen Syd, der i den grad excellerer i unikke facadedesigns, der giver hver blok sin egen identitet. Æstetikken er i højsædet, og det er blot et af mange interessante facetter ved at være bygherrerådgiver på en helt ny bydel.

Artelia har indtil videre været Danica Ejendommes faste sparringspartner på otte boligkarréer og en lang række tilstødende projekter, der spænder fra nedrivning af eksisterende bygninger til udgravning af kanaler og anlæg af nye vejbroer. Sonny Bro Larsen har som bygherrerådgiver været fast på pladsen siden 2016. For ham er kontinuiteten et vigtigt element i det gode samarbejde:

Vi ser en positiv gentagelseseffekt, hver gang vi tager erfaringerne med videre til den næste karré. En dag vil man kunne skrive en bog om, hvordan vi har samarbejdet herude. Vi har faglige diskussioner, men der hersker faktisk en konfliktløs kultur, fordi vi respekterer hinanden og leverer ind i arbejdsfællesskabet. “Solen skinner altid på Sluseholmen”, som vi plejer at sige.
Sonny Bro Larsen
Sonny Bro LarsenProjektchef
Bygherrerådgivning

Assistance fra baglandet
Artelia har løbende stået for udbud af adskillige totalentrepriser, der samtidig skal koordineres på tværs. Derfor er koordinering i alle faser en kerneydelse. I den anden ende af spektret er det teknisk granskning og tilsyn, hvor Sonny trækker på et stort bagland af specialister – fra akustikere til certificerede statikere.

Ifølge Sonny er projektkommunikation et godt eksempel på en anden kompetence, der har givet værdi. Da der skulle anlægges tre vejbroer, blev det besluttet at spærre en central vej i 18 måneder, hvilket førte til store beboerprotester. Men Artelia fik faciliteret en god dialog gennem interessentmøder, en SMS-tjeneste, en mailboks og en hjemmeside. Herigennem fik man også identificeret og formidlet de budskaber, der var vigtigst for beboerne.

Der blev skabt ro om projektet, og vi blev færdige tre måneder før tid, afslutter Sonny.