Infrastruktur til verdens største tunnelfabrik

Artelia tager del i tilblivelsen af et nyt fabriksområde, hvor elementerne til Femern-tunnelen skal produceres.

Den 18 km lange Femern-forbindelse bliver den største sænketunnel på globalt plan. Derfor skal der nu etableres en specialdesignet tunnelfabrik, der snupper en tilsvarende verdensrekord. Fabriksområdet anlægges ud for Rødby Havn og favner 125 ha. For at bruge journalistenheden over dem alle svarer det til 125 fodboldbaner.

Som rådgiver for Femern Link Contractors (FLC) står Artelia for at projektere infrastrukturen. I runde tal dækker det over 25 km veje af forskellig karakter i kombination med 52.000 m2 asfalterede pladser og 89.000 m2 knust belægning. Afløbsprojektet er tilsvarende stort, da hele grunden skal drænes, og overfladevand håndteres. Udover ledningsarbejderne skal der etableres en lang række pumpestationer og bassiner.

Digeprojektering og bølgeteknik
Vi skal samtidig projektere digerne rundt om selve produktionsområdet, der består af tre bassiner, som kan fyldes med vand, så tunnelelementerne kan sejles ud. Konceptet kan bedst sammenlignes med en tørdok, som man kender det fra gammeldags skibsbyggeri. De største elementer er ca. 217 meter lange og vejer 73.000 tons.

Det er vigtigt, at bassinerne holdes tørre, mens produktionen står på, og det skal digerne sikre i kombination med en yderst effektiv dræning. Digerne skal opbygges af det moræneler, der fås ved udgravning af bassinerne. Det er hermed en stor geoteknisk opgave, fortæller Allan Meier, der er forretningschef for Geoteknik og projektleder på sagen:

Fra min stol er det et virkelig spændende projekt. Vi skal f.eks. regne på skråningsstabiliteter, strømninger i materialer og sætninger i meget stor skala. Derfor har vi også geoteknikere på fra både Næstved og København. Kystbeskyttelse og bølgepåvirkninger er et andet vigtigt aspekt, og her får vi assistance fra vores nye kolleger i Artelia.
Allan Meier
Allan MeierForretningschef
Geoteknik

Som Allan påpeger, tilhører Artelia den internationale elite inden for maritime konstruktioner og hydrauliske analyser, hvilket har givet Artelia en ny force.

BIM gør verden mindre
Opgaven er på flere måder kendetegnet ved, at samarbejdet går på tværs af kontorer, fag og landegrænser. Det gælder også på det digitale område, hvor Nanna Geirsdottir fra København står for at samle trådene og koordinere med Artelia PTS, der hjælper med at tegne 3D-modellerne op.

Nanna er en erfaren BIM-koordinator, der kommer direkte fra et andet stort anlægsprojekt – Hovedstadens Letbane. Hun hæfter sig ved, at BIM er blevet et universelt sprog, der giver stor værdi i internationale konstellationer:

Femern
Bygherre   FLC
©  Femern A/S

En dyb forståelse for bølger
Artelia Group er forrest i feltet på verdensplan, når det kommer til maritimt ingeniørdesign og teknisk viden om bølgepåvirkninger. Med faglige termer kræver det et dybdegående kendskab til hydro- og sedimentdynamik.

Koncernen råder over et af Europas mest avancerede hydrauliske laboratorier, hvor der både benyttes fysisk modellering og 3D-simuleringer. Dertil har Artelia et træningscenter for skibshåndtering.

Gennem tiden er kompetencerne blevet brugt ved utallige projekter. Her kan nævnes havnebyggeri, kystsikring, infrastruktur på havet, havvindmøller og mange andre opgaver, hvor forståelsen for havets natur er essentiel. Artelia investerer samtidig i udviklingen inden for havenergi, hvor oceanernes store kræfter kan udnyttes.