Højt oppe og utrolig tæt på

Vores droner giver overblik og kommer samtidig ned i detaljen ved registreringer af større projekter.

Hovedstadens Letbane vil i fremtiden gå igennem Lyngby centrum. Dette skaber behov for nye trafikforbindelser i byen, og her kommer et større vejprojekt ind i billedet.

Det nye vejanlæg udgør et trafikalt knudepunkt for både borgere og erhvervsdrivende i området. Der skulle sideløbende etableres et større underjordisk regnvandsbassin, anlægges fjernvarme og tages højde for letbaneprojektet.

Som ingeniør og byggeleder på vejprojektet havde vi således en stor koordineringsopgave i forhold til de andre anlægsprojekter og et væld af ledningsejere. De omfattende ændringer i området fik derudover kommunen til at sætte fokus på formidling til de mange interessenter. Vores afdeling for Projektkommunikation & Proces har rådgivet på hele kommunikationsindsatsen, og et af mange tiltag var at benytte vores droner til at lave informationsvideoer. Igennem anlægsfasen kunne man således følge tilblivelsen af den nye infrastruktur og samtidig få svar på spørgsmål om projektets fremdrift, eventuelle gener og den fremtidige situation. Videoerne blev blandt andet publiceret på kommunens digitale platforme såsom Facebook.

Et værdifuldt ministudie
Det gav god mening at undersøge dronernes andre anvendelsesmuligheder, da de giver billeder og data, der kan benyttes til skabe en 3D-model. Netop dét viste sig at give et godt grundlag for registrering og tilsyn.

Det interessante ved at få lavet en 3D-model med dronen var at se, om detaljeringsgraden var tilstrækkelig til, at data kunne anvendes til at vurdere konsekvenserne af en given ændring. Hvis jeg eksempelvis finder et sted, hvor lysningen mellem kørebane og kantsten er større end den burde være, kan jeg godt stå ude i felten og vurdere, at der er behov for mere asfalt. Men det kan være vanskeligt at overskue konsekvenserne i forhold til f.eks. afvanding.
Vi konkluderede, at droneregistreringerne gav en tilstrækkeligt detaljeret 3D-flade, der kombineret med Civil 3D og Mike Urban hjalp os med at få overblik over konsekvenserne. Hermed kan man hurtigt få syn for sagen. Derudover kan 3D-modellen anvendes i udførelsesfasen til opmåling, vurdering af fremdrift, udgravningsmængder og meget andet.
Lotte Byrnak
Lotte ByrnakSeniorfagingeniør
Veje, Stier & Pladser

Erfaringer bruges på Rigshospitalet
Erfaringerne har vist sig at være værdifulde, da vi efterfølgende har fået til opgave at foretage en omfattende registrering af udendørsarealerne omkring Rigshospitalet. Registreringerne omfatter bl.a. fortove, skiltning, brønddæksler, cykelstativer, diverse belægninger og mange andre forhold.

Ved at sammensætte flere 1000 billeder i høj opløsning skabes en 3D-model med mange anvendelsesmuligheder ift. projektering og planlægning.
Ved at sammensætte flere 1000 billeder i høj opløsning skabes en 3D-model med mange anvendelsesmuligheder ift. projektering og planlægning.
På projektet ved Firskovvej fik vi afprøvet systematisk fotoregistrering med dronen fra forskellige flyvehøjder. Det har givet os muligheden for at oprette en række 3D-modeller i forskellig detaljeringsgrad, som vi har præsenteret over for Rigshospitalet.
Når man først har afstemt de ønsker og behov, man har til anvendelsen af en 3D-model, kan man bedre vurdere, hvilken detaljeringsgrad som er passende for at løse opgaven. I langt de fleste tilfælde kan vi med dronen, hurtigere og mere præcist end med en manuel fortovs-registrering, få foretaget registreringer på et større område.
Ved at kalibrere 3D-modellen efter afsatte fikspunkter kan vi desuden skabe målbare terrænmodeller eller konturkort, som f.eks. kan anvendes til at vurdere omfanget af et kommende anlægsarbejde.
Daniel Sommerlund Wolf
Daniel Sommerlund WolfIngeniør og droneopeatør