Cykelparkering ved Københavns Hovedbanegård

Med udgangspunkt i at finde realisérbare løsninger, er der udarbejdet et scenariekatalog af potentielle lokaliteter og udformninger af cykelparkeringsmuligheder omkring Hovedbanegården.

I dag findes der ca. 2.000 cykelparkeringspladser ved Københavns Hovedbanegård, og der vil over de kommende år komme til at mangle fem gange så mange pladser. På de eksisterende arealer omkring banegården vurderes det, at der kun kan etableres 200-400 nye pladser, og derfor er der brug for nytænkning og alternative løsninger.

Scenariekataloget indeholder både simple og mere komplekse bud på cykelparkering med både fordele og ulemper samt inspiration fra eksisterende nationale og internationale cykelparkeringsprojekter.

De undersøgte muligheder for parkering omhandler etablering af cykelparkering både på gadeplan og i nye konstruktioner. Artelia har bl.a. arbejdet med to visionære løsninger, hvor cyklerne enten placeres i en 3-etagers kælder under Bernstorffsgade med direkte adgang til sporene eller på en ny cirkulær konstruktion hævet over banegårdsgraven. Denne kaldes ”Cykelhjulet” og har plads til 700 cykler og etableres i niveau med overfladen, så de mange parkerede cykler vil være skjult bag eksisterende brystninger, som omkranser banegraven. For løsningerne er udarbejdet skitseforslag, anlægsoverslag samt effektvurderinger.

Verdensmål Stationsnær og tilgængelig cykel-parkering gør cyklen til et pålideligt transportmiddel.
Verdensmål Stationsnær og tilgængelig cykel-parkering gør cyklen til et pålideligt transportmiddel.
Bygherre Københavns Kommune
Ydelser Research af cykelparkerings-løsinger i udlandet, konceptdesign, scenariekatalog samt anlægsoverslag
Arkitekter Juul | Frost Arkitekter og Gehl