Alfred Nobels Bro

Sydhavnens nye bro er mere end blot en transportåre. Med et 70 meter langt og bølget mahognimøbel har broen også byens længste bænk.

Alfred Nobels Bro fører både bilister, cyklister og fodgængere over Frederiksholmsløbet i Københavns Sydhavn og forbinder dermed de nye kvarterer på Teglholmen og Enghave Brygge. Den fuldender tilmed Havneringen, der tillader bløde trafikanter at færdes langs vandet, da man ellers skal inden om Frederiksholmsløbet på den tungt trafikerede ringvej 02, Vasbygade.

Men broen er mere end bare et stykke infrastruktur. Inspireret af Dronning Louises Bro, hvor københavnerne om sommeren kan nyde solen langs de brede fortove, har man givet den skulpturelt udformede bro et 70 meter langt og bølget mahognimøbel med god plads til at nyde udsigten.

Broen er tegnet af COBE Architects og udformet som en fast bro i efterspændt beton med en totallængde på 90 meter og en bredde på ca. 18 meter. Artelia var  totalrådgiver og har i den forbindelse stået for projektering, spuns, vej- og rampeanlæg samt rådgivning om geoteknik, miljø og arbejdsmiljø.

Bygherre Københavns Kommune
Ydelser Broprojektering og 3D-design,
spuns, vej- og rampeanlæg samt geoteknik
Arkitekt COBE
Foto Emilie Koefoed

Det komplekse design
Udsigtspunktet, den buede underside og det vertikale kurveforløb har givet broen en kompleks dobbeltkrum betongeometri. Her har den parametrisk modellerede 3D-arbejdsmodel været et uundværligt værktøj for at sikre en succesfuld og optimeret designproces. Det har ligeledes været et vigtigt omdrejningspunkt i forhold til den løbende dialog og samarbejdet om designet med arkitekten og bygherre.

Den fuldautomatiserede og parameterstyrede designproces blev benyttet helt fra de indledende geometrimodeller til det færdige projekt for at kunne tilpasse designet bedst muligt til arkitektens vision. Metoden har gjort det muligt at implementere alle former for geometriske ændringer til projektet og samtidig sikre en kobling mellem geometri- og beregningsmodeller.

Havnens længste bænk
Bænken er udformet med et bærende skelet i rustfrit stål og beklædt med træstokke i FSC-mærket mahogni. Dens geometri følger broens krumning vertikalt og horisontalt og komplementerer broens samlede udtryk. Den organiske form, der udvikles løbende over broens længde, medfører en kompleks geometri med mere end 4.500 træstokke og 900 rør- og pladeprofiler, hvoraf flere har en helt unik geometri. På linje med broen er bænken blevet til ved hjælp af de digitale værktøjer.

Verdensmål Robust infrastruktur og et samlende element som opholdsrum for bydelene.